Helyzetelemzés | Iskolatörténet | Alapítvány| Szabályzatok | Dokumentumok | Tanáraink |
A szlovákok letelepedésétől kezdve napjainkig fontos szerepet tölt be iskolánk a
szlovák nyelv (anyanyelv) megőrzésében, továbbfejlesztésében.
Természetes, hogy a múlttal, távoli ősökkel, érzelmeinkkel a szlovák múlthoz
kötődünk. Meg kell ismerni őseink hazáját, ahonnan jöttek, ahol éltek,
beszéltek. Kötelességünk ezt megőrizni, továbbadni, mert erre igény van. Ehhez
meg kell nyerni több generációt.
A szülők felismerték az idegennyelv-tudás fontosságát, azt,
hogy igen szerencsés az angol és német mellett egy kisebb európai uniós ország
nyelvének tudása is.
Az intézmény nemzetiségi jellege alapvetően meghatározza a nevelő-oktató munka
irányát, a szabadidős tevékenységet.
Az intézményünkben a tanítás - tanulás, nevelés és a kommunikáció nyelve a szlovák
és magyar nyelv.
Intézményünk általános tantervű, ugyanazt a tananyagot tanítjuk, mint az
ország valamennyi általános iskolájában.
Iskolánk 2004 óta elkötelezett híve a kompetencia alapú oktatásnak. Új
módszerekkel, modern digitális eszközök segítségével törekszünk az ismeretek
átadására, begyakoroltatására.
Néhány éve az innovatív iskolák körébe léptünk.
A kétnyelvű kisebbségi oktatás keretein belül az intézmény - a magyarországi
közoktatás részeként - megvalósítja az iskolai nevelés és oktatás céljait,
emellett biztosítja a szlovák nyelven való tanulást, a magyarországi szlovák
kisebbség történelmi, szellemi és anyagi kultúrájának megismerését, a
hagyományőrzést, az önismeret kialakítását, a kisebbségi jogok megismerését és
gyakorlását.
A magas fokú nyelvtudás és a szlovákság kulturális értékeinek birtokában a
tanulók személyisége gazdagabbá válik, ezek segítik őket identitásuk
megtartásában, fejlesztésében.
A tevékenységek köre rendkívül széles skálán mozog. A szakköröket, a sportkört
az iskola tanárai vezetik a legnagyobb odaadással, sokszor szabadidejük
feláldozásával.
A kínálat gazdag. Az első osztályosoktól kezdve a végzősökig mindenki megtalálja
az érdeklődésének megfelelő foglalkozást. A néptáncosok, színjátszók,
énekkarosok, vers- és prózamondók főleg a helyi nemzetiségi hagyományokat
elevenítik fel, de repertoárjukból nem hiányzik a magyar folklór, irodalom
értékeinek ápolása sem.
Mint az Országos Szlovák Önkormányzat nemzetiségi oktatási intézménye, a
következő tevékenységeket látja el:
óvodai nevelés (a 3-7 éves gyermekek harmonikus fejlődésének elősegítése,
mely átfogja a gyermeki személyiség egészét; a szociálisan elfogadott
magatartásformák megerősítése; a szlovákok nyelvének és kultúrájának
megőrzése az életkori sajátosságoknak megfelelően),
alapfokú nevelés,
nemzetiségi oktatás,
erdei iskola Szlovákiában
napközi otthoni ellátás,
sajátos nevelési igényű tanulók integrált oktatása,
egyéb az alaptevékenységek hatékonyságát támogató tevékenységek:
·
testvériskolai kapcsolat a szlovákiai általános iskolákkal, és a romániai
Nagylak általános iskolájával,
·
Harmónia kultúrcsoport, amelyben az iskola tanulóinak 85%-a tevékenykedik
(a csoport
több művészeti ágat foglal magában: néptánccsoportok, énekkar, színjátszó kör,
szólóének,
szlovák
és magyar vers- és prózamondás versenyekhez kötődően),
·
nyolcadik osztályosok és felnőttek középfokú nyelvvizsga előkészítője,
· minden év tavaszán hagyományos teaest "Ki mit tud"-dal és farsanggal egybekötve
·
minden év őszén szlovák projekthónap,
·
kétévente kulturális bemutató,
diáksport,
diákönkormányzat
Ugrás a lap tetejére
Ugrás a kezdőlapra
A szlovák nyelv tanítása
A szlovák nyelv oktatása az alapoktól indul el. Módszertani szempontból
idegen nyelvként oktatjuk, hiszen ma már többnyire
nemzetiségi nyelvtudás nélkül jönnek a gyerekek iskolánkba. Előnyt
jelent, ha a szülők, nagyszülők ismerik a komlósi szlovák nyelvjárást
(közép-szlovák), hisz ez a mai szlovák nyelv alapja, s ez nagyban segíti
az irodalmi szlovák nyelv elsajátítását is. Azonban nem akadály, ha a
szülők nem tudnak segíteni gyermekük nyelvtanulásában. Az
iskolában elég lehetőség van a gyermekek nyelvtudásának
begyakorlásához, és lehetőség van a felzárkóztatásra is.
Feladataink:
Az első osztályban a gyermekek környezetéhez közelálló témakörök
szókincsét tanítjuk mondatmodellekben. 5. osztálytól a szlovák nyelvoktatás elkülönül szlovák irodalom, nyelvtan és társalgás (konverzácia) tantárgyakra heti 5 órában. A szlovák nyelvtanítást segíti a szlovák hon-és népismeret tantárgy tanítása. A kisebbségi népismeret tananyag az egyes kisebbségek és anyanemzetük kultúrájáról, történelméről, hagyományairól és jelenéről szóló ismereteket tartalmazza. Lehetőség szerint minden évfolyamon, illetve ahol az osztálylétszám indokolja, csoportbontásban tanulják a gyerekek a nyelvet.
A felső tagozattól kezdve folyamatos a felkészítés a szlovák középfokú
nyelvvizsgára.
A nyolcadik osztály befejezése után a szlovák nyelv tanulására
további lehetőséget biztosít az iskola. Szlovákiai vendégtanár
segítségével történik a felnőtt nyelvoktatás és nyelvvizsgára való
felkészítés heti két alkalommal.
Kiemelt feladat tanulóink szlovák nemzetiségi versenyekre való
felkészítése, erkölcsi kötelességünknek tartjuk minden nemzetiségi
bemutatón, versenyen, találkozón részt venni, iskolánk hírnevét
öregbíteni. Megtiszteltetésnek vesszük, ha Szlovákiába is meghívnak
minket, legyen az folklórfesztivál, színjátszó találkozó, versmondás.
Szeretnénk, ha ez a tradíció továbbra is fennmaradna. |
|||||||||
Az angol nyelv tanítása
A 4. évfolyamtól heti 3 órában folyik az angoltanítás.
|
|||||||||
Iskolánk nevelő-oktatómunkáját 1 alapítvány segíti: A
SZLOVÁK NEMZETISÉGI MŰVELTSÉGÉRT ALAPÍTVÁNY
|
|||||||||
Iskolánk a 2000/2001. tanév óta vállalja a sajátos nevelési igényű
tanulók integrált oktatását.
Testi (mozgáskorlátozott), beszéd-és érzékszervi fogyatékos tanulókat,
részképesség zavarral rendelkező tanulókat (diszlexia, diszgráfia,
diszkalkulia, magatartászavar).
A fejlesztést Zvolenszki Gyöngyi, Motyovszki Edit, Kancsóné
Gyúrós Edina végzi. A fejlesztő foglalkozások iskolánk épületében és
a Diófa utcai óvodában zajlanak.
SZABÁLYZATOK
|