Iskolánkról

Helyzetelemzés | Iskolatörténet | Alapítvány| Szabályzatok Dokumentumok  Tanáraink |

 

    A szlovákok letelepedésétől kezdve napjainkig fontos szerepet tölt be iskolánk a szlovák nyelv (anyanyelv) megőrzésében, továbbfejlesztésében.
Természetes, hogy a múlttal, távoli ősökkel, érzelmeinkkel a szlovák múlthoz kötődünk. Meg kell ismerni őseink hazáját, ahonnan jöttek, ahol éltek, beszéltek. Kötelességünk ezt megőrizni, továbbadni, mert erre igény van. Ehhez meg kell nyerni több generációt.
    A szülők felismerték az idegennyelv-tudás fontosságát, azt, hogy igen szerencsés az angol és német mellett egy kisebb európai uniós ország nyelvének tudása is.

Az intézmény nemzetiségi jellege alapvetően meghatározza a nevelő-oktató munka irányát, a szabadidős tevékenységet.

Az intézményünkben a tanítás - tanulás, nevelés és a kommunikáció nyelve a szlovák és magyar nyelv.
Intézményünk általános tantervű, ugyanazt a tananyagot tanítjuk, mint az ország valamennyi általános iskolájában.

Iskolánk 2004 óta elkötelezett híve a kompetencia alapú oktatásnak. Új módszerekkel, modern digitális eszközök segítségével törekszünk az ismeretek átadására, begyakoroltatására.

Néhány éve az innovatív iskolák körébe léptünk.

A kétnyelvű kisebbségi oktatás keretein belül az intézmény - a magyarországi közoktatás részeként - megvalósítja az iskolai nevelés és oktatás céljait, emellett biztosítja a szlovák nyelven való tanulást, a magyarországi szlovák kisebbség történelmi, szellemi és anyagi kultúrájának megismerését, a hagyományőrzést, az önismeret kialakítását, a kisebbségi jogok megismerését és gyakorlását.

A magas fokú nyelvtudás és a szlovákság kulturális értékeinek birtokában a tanulók személyisége gazdagabbá válik, ezek segítik őket identitásuk megtartásában, fejlesztésében.

A tevékenységek köre rendkívül széles skálán mozog. A szakköröket, a sportkört az iskola tanárai vezetik a legnagyobb odaadással, sokszor szabadidejük feláldozásával.

A kínálat gazdag. Az első osztályosoktól kezdve a végzősökig mindenki megtalálja az érdeklődésének megfelelő foglalkozást. A néptáncosok, színjátszók, énekkarosok, vers- és prózamondók főleg a helyi nemzetiségi hagyományokat elevenítik fel, de repertoárjukból nem hiányzik a magyar folklór, irodalom értékeinek ápolása sem.

                                   Ugrás a lap tetejére                                 Ugrás a kezdőlapra

 

    Helyzetelemzés

Mint az Országos Szlovák Önkormányzat  nemzetiségi oktatási intézménye, a következő tevékenységeket látja el:

    ·       testvériskolai kapcsolat a szlovákiai általános iskolákkal,  és a romániai Nagylak általános iskolájával,

    ·       Harmónia kultúrcsoport, amelyben az iskola tanulóinak 85%-a tevékenykedik
            (a csoport több művészeti ágat foglal magában: néptánccsoportok, énekkar, színjátszó kör, szólóének,
             szlovák és magyar vers- és  prózamondás versenyekhez kötődően),

    ·       nyolcadik osztályosok és felnőttek középfokú nyelvvizsga előkészítője,

     ·       minden év tavaszán hagyományos teaest "Ki mit tud"-dal és farsanggal egybekötve

   ·       minden év őszén szlovák projekthónap,

     ·       kétévente kulturális bemutató, egyéb rendezvények 

A szlovák nyelv tanítása

A szlovák nyelv oktatása az alapoktól indul el. Módszertani szempontból idegen nyelvként oktatjuk, hiszen ma már   többnyire nemzetiségi nyelvtudás nélkül jönnek a gyerekek iskolánkba. Előnyt jelent, ha a szülők, nagyszülők ismerik a komlósi szlovák nyelvjárást (közép-szlovák), hisz ez a mai szlovák nyelv alapja, s ez nagyban segíti az irodalmi szlovák nyelv elsajátítását is. Azonban nem akadály, ha a szülők  nem tudnak segíteni gyermekük  nyelvtanulásában. Az iskolában  elég lehetőség van a gyermekek nyelvtudásának begyakorlásához, és lehetőség van a felzárkóztatásra is.
A nyelv a kultúra része. Az iskolának a nyelv alapjait kell leraknia. A nyelvtanulás már 1. osztálytól kezdődik.
Alsó tagozaton a tanulók heti 5 órában tanulják a szlovákot.

Feladataink:

  • a nyelv megértésének a fejlesztése,

  • képességek, hallott vagy olvasott szövegek megértésének illetve feldolgozásának kialakítása,

  • szótár és lexikonhasználat kialakítása,

  • alapvető szószerkezetek, összefüggések megtanítása, nyelvtan, helyesírás fejlesztése,

  • a magyar és a szlovák nyelv közötti hasonlóságok és eltérések tudatosítása,

  • a magyarországi szlovákok gyermekjátékainak, dalainak, verseinek, mondókáinak megtanítása,

  • a magyarországi szlovákok jelenének és múltjának megismertetése,

  •  irodalmi szövegek, szlovák nyelvű irodalom megismertetése.

Az első osztályban a gyermekek környezetéhez közelálló témakörök szókincsét tanítjuk mondatmodellekben.
A szlovák írástanítás a 2. osztály végére fejeződik be. A szókincs fejlesztése az alsó tagozaton folyamatosan történik bővülő témakörökkel. A szlovák szókincset igyekszünk minden tanórán bővíteni.

5. osztálytól a szlovák nyelvoktatás elkülönül szlovák irodalom, nyelvtan és társalgás (konverzácia) tantárgyakra heti 5 órában.  A szlovák nyelvtanítást segíti  a szlovák hon-és népismeret tantárgy tanítása. A kisebbségi népismeret tananyag az egyes kisebbségek és anyanemzetük kultúrájáról, történelméről, hagyományairól és jelenéről szóló ismereteket tartalmazza. Lehetőség szerint minden évfolyamon, illetve ahol az osztálylétszám indokolja, csoportbontásban tanulják a gyerekek a nyelvet.

A felső tagozattól kezdve folyamatos a felkészítés a szlovák középfokú nyelvvizsgára.

A nyolcadik osztály  befejezése után a szlovák nyelv tanulására további lehetőséget biztosít az iskola. Szlovákiai vendégtanár segítségével történik a felnőtt nyelvoktatás és nyelvvizsgára való felkészítés  heti két alkalommal.
Ide bárki beiratkozhat. A nyelvoktatás ingyenes.

Kiemelt feladat tanulóink szlovák nemzetiségi versenyekre való felkészítése, erkölcsi kötelességünknek tartjuk minden nemzetiségi bemutatón, versenyen, találkozón részt venni, iskolánk hírnevét öregbíteni. Megtiszteltetésnek vesszük, ha Szlovákiába is meghívnak minket, legyen az folklórfesztivál, színjátszó találkozó, versmondás. Szeretnénk, ha ez a tradíció továbbra is fennmaradna.
Több éve sikerült megvalósítani a hagyományőrző kirándulásokat Szlovákiába.
A szlovákiai erdei iskolai programokat is szeretik a gyerekek. 

 

Az angol nyelv tanítása

 A 4. évfolyamtól  heti 3 órában folyik az angoltanítás. 

Iskolánk nevelő-oktatómunkáját 1 alapítvány segíti: A SZLOVÁK NEMZETISÉGI MŰVELTSÉGÉRT ALAPÍTVÁNY

Iskolánk a 2000/2001. tanév óta vállalja a sajátos nevelési igényű tanulók integrált oktatását.

Testi (mozgáskorlátozott), beszéd-és érzékszervi fogyatékos tanulókat,

részképesség zavarral  rendelkező tanulókat (diszlexia, diszgráfia, diszkalkulia, magatartászavar).

A fejlesztést Zvolenszki Gyöngyi,  Motyovszki Edit, Kancsóné Gyúrós Edina végzi. A fejlesztő foglalkozások iskolánk épületében és a Diófa utcai óvodában zajlanak.

                                       Ugrás a lap tetejére                                 Ugrás a kezdőlapra

 

SZABÁLYZATOK

ELEMI KÖLTSÉGVETÉS
PÉNZ -ÉS ÉRTÉKELÉS

SZÁMVITELI POLITIKA
ÖNKÖLTSÉGSZÁMÍTÁS
ESZKÖZÖK ÉS FORRÁSOK
 
SZÁMLAREND
LELTÁR
ADATVÉDELMI SZABÁLYZAT
ISKOLAI KÖLTSÉGVETÉS

          

                      

 

 

 

                            Ugrás a lap tetejére                                 Ugrás a kezdőlapra